Ścieżki rowerowe do 10 km od Tomaszowa Lubelskiego. Pomysły na jednodniowy wypad. Gdzie w weekend 30 - 31 marca?

Rozważasz wyprawę rowerową w pobliżu Tomaszowa Lubelskiego? Proponujemy, gdzie warto się wybrać. Wybraliśmy 5 ciekawych tras. Są różne pod względem trudności czy długości, dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. Razem z Taseo proponujemy Wam 5 tras na wyprawę rowerową w odległości do 10 km od Tomaszowa Lubelskiego. Co tydzień wybieramy inny zestaw. Zobacz, jakie trasy rowerowe w pobliżu Tomaszowa Lubelskiego warto wybrać w weekend.

Wycieczki rowerowe w okolicy Tomaszowa Lubelskiego

We współpracy z Traseo przygotowaliśmy dla Was 5 tras rowerowych w odległości do 10 km od Tomaszowa Lubelskiego, które przetestowali inni rowerzyści. Wybierz najlepszą dla siebie.

Zanim wyruszysz w trasę, sprawdź prognozę pogody. W sobotę 30 marca w Tomaszowie Lubelskim ma być 21°C. Nie powinno padać.

🚲 Trasa rowerowa: GreenVelo - województwo Lubelskie

Lubimyrowery.pl poleca trasę rowerzystom z Tomaszowa Lubelskiego

🚲 Trasa rowerowa: Rowerem po Roztoczu Bełżec nr 1 Wycieczka Przyrodnicza

Rowerzystom z Tomaszowa Lubelskiego trasę poleca RowerempoRoztoczu

Przebieg: Bełżec – Brzeziny - rezerwat Minokąt - Chyże - Bełżec - Żyłka - Kolonia Szalenik

• Bełżec
    Stopień trudności: średni.

Na trasie dominują walory przyrodnicze, choć nie brakuje też obiektów kulturowych (kapliczki, krzyże) oraz militarnych, jak schrony bojowe Linii Mołotwa.

0,0 km - z dworca PKP w Bełżcu kierujemy się w lewo, jedziemy krótko drogą krajową nr 17, by po 100 m skręcić w prawo, w drogę do Brzezin, którą powoli wspinamy się na wierzchowinę. Z niej dostrzegamy na widnokręgu dwa pagóry - są to najwyższe wzgórza Roztocza Polskiego . Krągły Goraj (389 m n.p.m.) i Długi Goraj (392 m n.p.m.).

3,5 km - gdy dotrzemy do skrzyżowania w centrum Brzezin, na wprost zobaczymy KAPLICĘ FILIALNĄ PW. ŚW WOJCIECHA. Kierując się w lewo, napotkamy przydrożną FIGURĘ MATKI BOŻEJ. Skręcamy w prawo i wydostajemy się na pola. Od kamiennego krzyża z 1869 r. jedziemy drogą gruntową. Skręcamy w prawo, w leśną, asfaltową drogę, która mija Suche Jezioro – chronione jako użytek ekologiczny. Na rozwidleniu udajemy się w prawo i przecinamy ruchliwą (!) drogę wojewódzką nr 865.

8,5 km - Jesteśmy w pobliżu miejscowości Kadłubiska. Skręcamy w prawo.

10,5 km - rezerwat Minokąt (opis - zobacz rozdział dotyczący Narola).

13,0 km - dojeżdżamy do lokalnej szosy i skręcamy w prawo. Powracamy w ten sposób do Bełżca (13,5 km). Tu nadal jedziemy szosą do skrzyżowania przy sklepie spożywczym (14 km). Tu skręcamy w lewo, w drogę wyłożoną trylinką. Następnie po pokonaniu 50 m kierujemy się w prawo i drogą gruntową docieramy do POMNIKA PRZYRODY - JAŁOWCA POSPOLITEGO. Jedziemy za znakami niebieskiego szlaku pieszego. Docieramy do szerokiej drogi krajowej nr 17 (ul. Zamojskiej) i skręcamy za znakami niebieskimi w prawo. Po przeciwnej stronie drogi, przy moście dostrzegamy zabytkowy obiekt z czerwonej cegły - jest to DAWNA STACJA POMP WODNYCH.

16,0 km - na skrzyżowaniu jedziemy w lewo. Poruszamy się ulicą Armii Krajowej, wpierw asfaltową, następnie z trylinki. Po pokonaniu 1,3 km spójrzmy w lewo, w gąb lasu, gdzie rozciągają się tereny źródliskowe (prowadzi do nich chodnik). Jadąc dalej drogą gruntowa przez las, docieramy do ZALEWU MŁYNKI.

20,0 km - drogą gruntową wjeżdżamy do miejscowości Żyłka. Na pierwszym skrzyżowaniu kierujemy się w prawo i wspinamy się szosą na wzniesienie.

21,5 km - na następnej krzyżówce kierujemy się również w prawo i po 600 m jazdy po lewej stronie wśród pól zobaczymy BUNKIER LINII MOŁOTOWA.

24,0 km - zjeżdżając szosą przez Szalenik- Kolonię docieramy do KOMPLEKSU OBIEKTÓW POKOLEJOWYCH. Z tego miejsca widzimy już po drugiej stronie
torów dworzec PKP, na którym rozpoczęliśmy wycieczkę.

🚲 Trasa rowerowa: Rowerem po Roztoczu Bełżec nr 5 Wycieczka historyczna

RowerempoRoztoczu poleca trasę mieszkańcom Tomaszowa Lubelskiego

Przebieg: Bełżec - Chyże - Żyłka - Kol. Szalenik - Bełżec
Stopień trudności: łatwa.

0,0 km - pierwszy godny uwagi obiekt historyczny znajduje się na terenie PKP - jest to KOMPLEKS OBIEKTÓW POKOLEJOWYCH.

0,4 km - od dworca PKP kierujemy się drogą krajową nr 17 w stronę Lubyczy Królewskiej. Po przejechaniu 400 m skręcamy w lewo i stajemy przed bramą MUZEUM-MIEJSCA PAMIÊCI W BEŁŻCU na terenie byłego hitlerowskiego obozu zagłady.

0,8 km - powracamy na dworzec PKP, mijamy go i jedziemy dalej w kierunku głównego skrzyżowania w Bełżcu. Po drodze, tuż za przejazdem kolejowym mijamy KAPLICZKĘ NAJŚWIĘTSZEGO SERCA PANA JEZUSA. W odległości 200 metrów dalej, po prawej, znajduje się dawny Dom Ludowy, a obecnie Gminny Ośrodek Kultury i siedziba Urzędu Gminy w Bełżcu.

2,0 km - na skrzyżowaniu skręcamy w lewo (kierunek Jarosław).

2,8 km - po lewej stronie zobaczymy KOŚCIÓŁ MATKI BOŻEJ KRÓLOWEJ POLSKI, 100 m dalej po tej samej stronie za POPÓWKĄ (przedszkolem) znajduje się CERKIEW GRECKOKATOLICKA PW. ŚW. BAZYLEGO WIELKIEGO.

3,2 km - skręcamy w lewo i drogą gruntową docieramy do POMNIKA PRZYRODY LIPKI.. Wśród starych drzew zobaczymy POMNIK ROMÓW I SINTI. Powracamy na drogę wojewódzką i jedziemy nią w lewo, aż do przejazdu kolejowego. Przed przejazdem skręcamy w prawo na ul. Wiejską, która z biegiem zmienia się w drogę gruntową. Za mostkiem skręcamy w lewo i po pokonaniu 200 metrów dojeżdżamy do dzikiego stawu, który powstał w wyrobisku byłej kopalni piasku. Stąd poru poruszamy się drogą gruntową na północ, prosto przez las, aż osiągniemy miejscowość Chyże.

5,0 km - zanim wjedziemy na szosę zobaczymy po prawej murowaną KAPLICZKĘ PW. ŚW. ANTONIEGO.

5,8 km . jadąc 800 m drogą asfaltową przez Chyże, docieramy do remizo-świetlicy, za którą znajduje się miejsce postoju rowerów. Obok zobaczymy KAPLICĘ NMP NIEPOKALANEGO POCZĘCIA. Powracamy szosą do Bełżca. W Zagórze skręcamy w lewo i drogą z trylinki, następnie pierwszą drogą gruntową w prawo docieramy do POMNIKA PRZYRODY – JAŁOWCA POSPOLITEGO. Kontynuujemy przejazd drogą gruntową, za znakami pieszego szlaku Centralnego, aż do drogi krajowej nr 17 (ul. Zamojskiej). Tu kierujemy się w prawo i po 150 m jazdy, po lewej stronie, zobaczymy ceglany budynek - DAWNĄ STACJĘ POMP WODNYCH.

10,6 km - na głównym skrzyżowaniu w Bełżcu skręcamy w lewo i jadąc ul. Armii Krajowej, najpierw asfaltem, następnie drogą gruntową przez las osiągamy ZALEW MŁYNKI - doskonałe miejsce na postój i relaks.

15,0 km - jadąc dalej prosto docieramy do miejscowości - Żyka, w jej centrum, po lewej stronie zobaczymy KAPLICĘ MATKI BOŻEJ CZĘSTOCHOWSKIEJ.

15,4 km - cofamy się do pierwszego skrzyżowania, by wjechać szosą na wierzchowinę.

16,5 km - skręcamy w prawo. Po lewej stronie, w głębi pól zobaczymy BUNKIER LINII MOŁOTOWA, jeden z dwóch znajdujących się w pobliżu Bełżca. Zjeżdżamy łagodnie szosą na zachód, aż dostrzeżemy po lewej stronie stację kolejową.

17,9 km - przeprowadzamy rower przez tory i zakończymy wycieczkę.

🚲 Trasa rowerowa: Rowerem po Roztoczu Bełżec nr 6 Rowerem do Uzdrowiska

RowerempoRoztoczu poleca trasę mieszkańcom Tomaszowa Lubelskiego

Przebieg: Bełżec - Brzeziny - Łukawica - Wola Wielka - Huta Złomy - Nowiny Horynieckie - Horyniec-Zdrój.
Stopień trudności: trudna, ze względu na duże różnice wysokości i długie odcinki dróg gruntowych, wymagające dobrej kondycji i sprawnego roweru. Trasa wycieczki prowadzi dwoma szlakami rowerowymi Roztocza:. czarnym Linii Mołotowa i czerwonym Nad Brusienką oraz szlakami pieszymi: czerwonym Wolnościowym i niebieskim Centralnym.

0,0 km - opuszczamy dworzec kolejowy w Bełżcu i drogą krajową udajemy się w lewo, by po 100 metrach skręcić w prawo, w ul. Kościuszki, która stanowi szosę wylotową w kierunku Brzezin.

3,5 km - na skrzyżowaniu w centrum Brzezin jedziemy prosto asfaltową, wybitnie widokową drogą przez pola.

6,0 km - na rozwidleniu w Majdanie odbijamy lekko w prawo.

7,7 km - Łukawica (opis . rozdz. dotyczący Narola).

10,2 km - Wola Wielka, obok drewnianej cerkwi należy skręcić w lewo, w drogę gruntową, kierując się znakami czarnymi szlaku rowerowego Linii Mołotowa. Szlakiem tym wspinamy się zakosami na Wielki Dział. Po drodze mijamy liczne betonowe schrony bojowe Linii Mołotowa, najlepiej widoczne w chłodnej porze roku, gdy na drzewach nie ma liści.

14,9 km - Wielki Dział (390 m n.p.m.) - kulminacja trasy.

17,7 km - czarnym szlakiem rowerowym zjeżdżamy do rezerwatu torfowiskowego Źródła Tanwi w Hucie Złomy (ścieżka dydaktyczna). Skręcamy w lewo, by po 3,5 km dojechać do Polanki Horynieckiej.

21,1 km - obok zabudowań podworskich w Polance Horynieckiej (stadnina koni) natrafiamy na czerwony szlak rowerowy Nad Brusienką, którym kierujemy się w lewo, pod górę. Odtąd aż do końca trasy możemy posiłkować się opisem wycieczki nr 3 w rozdziale Horyniec-Zdrój. Wyjeżdżamy na wierzchowinę i udajemy się w prawo.

24,3 km - na następnej krzyżówce ponownie skręcamy w prawo, by w lesie odbić w lewo. Zjeżdżamy stromo do Nowin Horynieckich.
30,6 km - kontynuując przejazd szlakiem docieramy do leśnej kaplicy odpustowej pw. Matki Bożej.

34,2 km - osiągamy zespół klasztorny Franciszkanów w Horyńcu-Miasteczku.

35,8 km - uzdrowisko Horyniec-Zdrój.

Z miejscowego dworca PKP możemy udać się szynobusem do Bełżca lub, gdy pozwoli nam na to kondycja, wrócić rowerem do punktu startu drogami utwardzonymi, na przykład szlakiem Green Velo przez Nowe Brusno i Hutę Złomy do Dębin, a następnie asfaltem przez Łukawicę, Chlewiska, Brzeziny.

Dworzec PKP w Bełżcu
Przed wojną Bełżec miał bezpośrednie połączenie kolejowe ze Lwowem. Stacja Bełżec była jednym z największych zakładów pracy w okolicy. Jeszcze do końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku, Bełżec był bardzo ważnym węzłem kolejowym. Rozpoczynało i kończyło tutaj bieg wiele pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych, między innymi do Wrocławia, Warszawy, Zakopanego, Gliwic, Katowic, Krakowa, Przeworska oraz Zamościa.
Dzisiaj jedynie w okresie letnim kursują szynobusy relacji LUBLIN – ZAMOŚĆ – BEŁŻEC – JAROSŁAW – RZESZÓW

Oprócz tego znajduje się tutaj punkt wyjściowy wycieczek na Roztocze oraz rozpoczynają się lub przebiegają następujące szlaki turystyczne:
piesze:
 niebieski (Centralny) przez wzniesienie wapienia (wysokości 386 m n.p.m.) i Zwierzyniec do Szastarki. Długość szlaku: 143,5 km.
 czarny (Łącznikowy) do Narola. Szlak łączy (w Bełżcu) szlaki „wolnościowy” i „centralny” ze szlakami „południowym” i im. „Brata Alberta” (w Narolu). Długość szlaku: 12 km.
 czerwony (Wolnościowy, dawniej zwany jako szlak Walk z Bandami) prowadzący z Tomaszowa Lubelskiego przez wzniesienia Krągły i Długi Goraj (szlak przechodzi siodłem pomiędzy nimi) do Hrebennego. Długość szlaku: 41,5 km.
Rowerowe:
Centralny Szlak Rowerowy Roztocza: Kraśnik – Goraj – Szczebrzeszyn – Zwierzyniec – Susiec – Bełżec – Hrebenne, znakowany kolorem czerwonym. Długość szlaku: 189 km.

Brzeziny - miejscowość sołecka Brzeziny położona jest w południowej części Gminy Bełżec, przy drodze powiatowej – 3 km od drogi krajowej Nr 17. Jest jedną z siedmiu jednostek pomocniczych działających na terenie Gminy Bełżec. Dopiero od 1 stycznia 2007 roku miejscowość ta należy do Gminy Bełżec, wcześniej leżała na terytorium Gminy Lubycza Królewska. Wieś Brzeziny ma bogatą przeszłość historyczną. W latach 1939 – 1941 Brzeziny przecięte były linią demarkacyjną miedzy Generalnym Gubernatorstwem, podporządkowanym Rzeszy Niemieckiej oraz Związkiem Radzieckim. Wielu mieszkańców wywieziono wówczas na Syberię. W Brzezinach ukrywał się komendant obwodu tomaszowskiego organizacji Wolność i Niezawisłość, wcześniej dowódca III plutonu kompanii AK Narol, dawny legionista, Stanisław Kobos PS. Wrzos. Został on aresztowany 21 stycznia 1956 roku przez UB.
W miejscowości krzyżują się dwa szlaki turystyczne: czerwony - Wolnościowy i czarny - Łącznikowy.

🚲 Trasa rowerowa: W Dolinie Sołokiji

Trasę dla rowerzystów z Tomaszowa Lubelskiego poleca Harey

Trasę rozpoczynamy na parkingu na Siwej Dolinie, przed Karczmą, która poleca smaczne dania, również regionalne. Z parkingu wyjeżdżamy w lewą stronę na odcinek trasy Tomaszów – Susiec. Jadąc po prawej stronie oznakowanym pasem dla rowerzystów po 500 metrach dojeżdżamy do rozwidlenia dróg. Pomiędzy nimi znajduje się wejście na ścieżkę leśną w którą wjeżdżamy zachowując ostrożność – uwaga na barierki bezpieczeństwa i ruch samochodowy. Pofałdowaną ścieżką po 200 m docieramy do utwardzonej drogi i pomnika poświęconego wizycie marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie w 1921 roku. Jadąc dalej przeejżdżamy obok Nadleśnictwa Tomaszów, gdzie na tablicach przy parkingu możemy przeczytać informacje o tomaszowskich lasach. Przekraczamy ulicę Leśną i jedziemy 400 m ulicą Mickiewicza wzdłuż płotu szkoły. Na skrzyżowaniu jedziemy dalej prosto, po prawej na skwerze znajduje się pomnik ku czci Tadeusza Kościuszki w kształcie armaty na cokole. Dojeżdżamy do ruchliwej drogi krajowej nr 17 prowadzącej do granicy z Ukrainą, skręcamy uważnie w prawo. Po drugiej stronie skrzyżowania znajduje się wejście na teren najstarszego cmentarza w Tomaszowie. W jego południowej części znajdują się kwatery żołnierzy poległych w czasie II Wojny Światowej oraz grób gen. Tadeusza Piskora. Po 250 m skręcamy w lewo w ulicę mjra Bartłomowicza. Po kolejnych 400 m dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo w ul. ks. Ściegiennego.

Jedziemy w stronę Łaszczówki ok. 2 km. W miejscowości po lewej stronie zobaczymy kościół a po prawej drogę w którą skręcamy. Tuż za zakrętem mijamy łaszczowieckie stawy i jedziemy dalej drogą gruntową. Towarzyszyć nam będą czerwone znaki pieszego szlaku Wolnościowego. Po ok. 2,5 km po lewej stronie zobaczymy wśród drzew zobaczymy jedno ze źródlisk Sołokiji. Obok nich znajduje się miejsce odpoczynku i tablica informacyjna. 300 m dalej na skrzyżowaniu jedziemy dalej prosto – po lewej znajduje się miejscowość Ruda Żelazna. Jedziemy przez las ok. 3,5 km. Dojeżdżamy do Żyłki gdzie na drugim skrzyżowaniu skręcamy w lewo w kierunku zalewu Leliszka. Uwaga droga leśna może być błotnista. Po ok. 2 km dojeżdżamy do małej zapory na Sołokiji i zalewu. Dalej jedziemy jeszcze 150 m i skręcamy w prawo w pierwszą leśną drogę od rzeki. Niecałe 2 km czasem błotnistej drogi i wjeżdżamy ul. Nowy Świat do Żurawiec. Dojeżdżamy do murowanej cerkwi greckokatolickiej. Udajemy się na północ drogą asfaltową (w lewo od ul. Nowy Świat). Przez ok. 3 km mijamy pola i łąki. Po prawej stronie zobaczymy pasmo Góry Żurawce i Białej Góry (300 m.n.p.m.). Przed nami Korhynie.

Na skrzyżowaniu zgodnie z drogowskazem skręcamy w lewo na Tomaszów. Trzymamy się głównej drogi przez ponad 7 km mijając Przeorsk i Rudę Wołoską. Po drodze napotkamy kilka ciekawych kapliczek przydrożnych. Za stawami w Rudzie po prawej stronie ujrzymy niewielki współczesny cmentarz. Skręcamy w prawo nim w piaskową drogę prowadzącą do rezerwatu Piekiełko położonego na widocznej wyspie lasu wśród pól. Po ok. 600 m dojeżdżamy do granicy rezerwatu, gdzie znajduje się wejście z miejscem odpoczynku i tablicą informacyjną. Po zwiedzeniu rezerwatu wracamy na drogę, która powoli wspina się przez 1 km do góry, na północ od rezerwatu. Przed nami droga wojewódzka, skręcamy z uwagą w lewo. Przed nami roztacza się panorama na położony niżej Tomaszów i krajobraz wokół niego.

Jedziemy tą drogą ok. 2,5 km w stronę miasta. Mijamy kolejny most na Sołokiji i już jesteśmy na ul. Listopadowej w Tomaszowie. Po ponad 1 km po lewej ujrzymy największy zabytek miasta – modrzewiowy kościółek z XVII wieku. Skręcamy w ul. Królewską pod bramę kościoła. Na wprost bramy rozpoczyna się ul. Kościelna, którą dojedziemy do tomaszowskiego rynku. Po drodze zapraszamy do odwiedzenia punktu informacji turystycznej przy Kościelnej 9. Na rynku możemy odpocząć, przysiąść na ławeczce Janusza Petera i udać się na lody. W okolicy rynku warto odwiedzić także murowaną cerkiew prawosławną i Muzeum Regionalne. Z rynku na parking na Siwej Dolinie możemy wrócić ruchliwą ul. Lwowską w kierunku południowym. Po ok. 600 m od rynku po lewej zobaczymy dawny sejmik powiatowy. Po drugiej stronie w jednej z kamienic znajduje się Izba Pamięci Terroru Komunistycznego. Obok znajduje się pomnik bohaterów walk o Tomaszów Lubelski a dalej wejście do parku miejskiego i dom kultury. Z ul. Lwowskiej na światłach skręcamy w prawo i wzdłuż parkowego ogrodzenia po lewej jedziemy ul. Żwirki i Wigury mijając po drodze liczne budynki szkolne. Na końcu dojeżdżamy do skrzyżowania na którym skręcamy w lewo i po ok. 1 km dojeżdżamy do miejsca startu na Siwej Dolinie.

Zadbaj o stan techniczny roweru

Miłośnicy jazdy na rowerze wiedzą, jak istotne jest utrzymywanie jednośladu w dobrym stanie technicznym. Jest to bardzo ważne dla komfortu oraz bezpieczeństwa podczas jazdy. Przegląd roweru powinno wykonywać się przynajmniej raz w roku. A najlepiej dwukrotnie - przed oraz po sezonie. Oczywiście, jeśli w trakcie sezonu zdarzą się jakieś uszkodzenia, najlepiej je od razu naprawić.

Serwisować sprzęt można samodzielnie lub oddając go w ręce specjalistów. Odpowiednio dbając o swój sprzęt zapewnisz sobie, że dłużej Ci posłuży. Jest to szczególnie istotne, jeśli często na nim jeździsz. Wbrew pozorom przegląd roweru nie jest taką prostą sprawą. Jeśli chcesz samodzielnie serwisować swój rower, koniecznie poszukaj poradników, w jaki sposób to robić.